söndag 25 augusti 2013

SO-innehåll v.2 (35)

Tis: Jag kommer visa er läsårsöversikten i SO. Jag kommer också att presentera metoden "Flippat klassrum" för er genom att visa en film och prata lite om den.

Ons: Starta jobbet med geografi a o 3 "Norden"(kan redigeras innan onsdag)

33 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att detta verkar särskilt nödvändigt, det funkar väl bra som vi har gjort innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klagomål på långa genomgångar, bristande tid till arbete under lektionen och svårt att förstå vad man ska göra. Detta tycker jag inte är tecken på att undervisningen fungerat bra och höjer kunskaperna i SO...

      Radera
  2. Känns inte som att det är något som kan användas

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det verkar både bra o dåligt. För att behöva filma varje lektion kan bli rätt jobbigt. Men det kan ju somsagt bli enklare att komma ihåg saker.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det kommer funka rätt så bra med flipped classroom. Att många eleverna kommer lära sig mycket.

    SvaraRadera
  5. Det kommer säkert vara till bra hjälp för många elever!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inte att detta var bra.
    Om man har kollat på genomgången, och kanske ändån inte förstår, så kan du ju inte fråga läraren, för du är hemma.
    Det kan säkert vara bra, att förbereda sig inför ett prov med, men jag tycker inte att det är nödvändigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågor som dyker upp hos dig hemma ska du notera och ta med till lektionen. Jag utgår då ifrån dessa när jag hjälper dig, vilket jag tror är väldigt effektivt för ditt lärande.

      Radera
  7. Det verkar bra men, man lär inte komma ihåg att titta på den filmen man ska se på, Och kommer antagligen hitta något roligare att göra. Och om det nu händer så kommer eleven till skolan och inte har en aning om vad man ska göra. Jag tycker att man ska ha genomgångar i skolan.
    Jag tycker detta bara är lathet av lärare som inte orkar ut föra sitt arbete och.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt menar du att jag som lärare inte skulle utföra mitt arbete genom denna metod?

      Radera
    2. Vad poängen med att ha genomgångar om man märker att många elever inte lyssnar aktivt och ställer frågor på sådant som är oklart eller svårt att förstå?

      Radera
  8. jag tycker det låter effektivt för dom som behöver extra hjälp och kan ta upp datorn och få hjälp med flippat klassrum.

    SvaraRadera
  9. Det låter lockande och sådär men jag avstår.

    Är det verkligen effektivt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det du inte tror blir effektivt? Ge några exempel.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det värkar lite skumt. För att läraren måste ju ha tid att spela in och eleverna måste ha tiden hemma att titta på dom och det är inte alltid man har det. Och eftersom man inte har så långa raster får man ju fixa det med. Men det kan ju vara bra att man kan titta på den igen om man missar någon lektion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden det tar att spela in ev film lägger jag ändå i dag på annan planering så jag tror inte att det eg blir mer tid utan kanske annan typ av planering under samma tid. Själva arbetet med uppgifter och frågor som ska bedömas görs fortfarande på lektionstid.

      Radera
  12. Det verkar bra att man kan kolla på filmerna om det är något man har glömt eller om man har varit sjuk. Men annars verkar det onödigt.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att det verkar vara intressant, samt lättare att lära sig om ämnet.
    Det är ju bra om man har koll på vad man ska göra och om man inte riktigt förstår lärarens motivering, kan man ta hjälp av 'Flipped Classroom.'

    SvaraRadera
  14. Jag tycker det verkar både bra och dåligt. Väldigt krångligt att hinna med att titta på filmen innan och sen kanske man ändå inte förstår. Men det blir säker ändå lättare att lära sig saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken är att om du inte förstår så ska du skriva ner dina frågor, ta med dem till lektionen så utgår jag ifrån frågorna när jag ska hjälpa dig. Jag tror att detta blir väldigt effektivt för ditt fortsatta lärande.

      Radera
  15. Det var intressant att få veta saker om den sidan och jag tycker att det är en bra ide.

    SvaraRadera
  16. jag tycker inte det va bra, för på lektionen är man mer fokuserad på undervisningen, det är man inte hemma, för där är det mycket annat runt om kring

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har större möjlighet att se en film eller läsa en text o s v i lugn och ro hemma, därefter anteckna ev frågor och funderingar och sedan ta med dem till lektionen för att få hjälp av mig med detta.

      Radera
  17. Jag tycker inte det var bra! För liksom det är inte nödvändigt. Det funkar bra som vi gjorde innan?
    Men för vissa personer kanske dem tycker det funkar för dem.
    Men jag tror inte eleverna kommer lära sig mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde ofta klagomål från er att genomgångarna var svåra och för långa och att ni inte orkade arbeta ed uppgifterna sedan. Utifrån detta tycker jag inte att det verkar ha fungerat så bra.

      Radera
  18. Detta verkar väldigt snurrigt, men huvudsaken är att jag får mitt kaffe på morgonen...

    SvaraRadera
  19. Det funkar kanske bra för vissa elever, men tror dock inte det är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att alla elever presterar bättre och höjer sig i skolan om man har kunskap om vad man förväntas arbeta med på lektionen. Tiden tillsammans med läraren ägnas åt frågor och funderingar utifrån materialet, inte till att sitta passivt och "lyssna" på en genomgång för att sedan börja jobba med saker som man kanske måsta göra klart hemma.

      Radera
  20. Arbetspasset blir ju längre och tiden innan lektionen minskar. Det gör så att vi inte orkar jobba på lektionerna och allt blir katastrof.

    Vi behöver swättas lite innan lektionen för att jobba effektivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt blir lektionspasset längre?

      Radera