söndag 16 december 2012

Tankar inför vårterminens arbete

Då var det dags igen då....Jag har tänkt ;)
Jag kommer börja lägga upp varje arbetsområde i 2 delar under våren. En del med läsmaterial, genomgångsanteckningar, arbetsuppgifter och obligatoriskt prov vid en bestämd tidpunkt och som jag bedömer uppfyller kvalitéer för E-nivån inom ämnesområdet. Varför jag tänker införa klassrumsprov för E-nivå är för att jag, efter den här terminen och utifrån hur vi har arbetat, känner mig i många fall osäker på vad en hel del av er faktiskt har lärt sig om faktainnehållet som har tagits upp. Jag tycker dock fortfarande att det går bra att arbeta med arbetsuppgifter och redovisa dessa som en inlämning när det gäller fördjupningsarbetet för högre betyg. Synpunkter?

Jag vill att ni JÄMT ska använda google drive till att skriva texter och DELA texten med mig PÅ EN GÅNG (annars faller syftet med google drive, vilket jag anser vara att kunna ge synpunkter på det som skrivs under arbetets gång. Jag vill inte få se resultatet av ett antal veckors arbete först när jag skall sätta betyg nästan samma dag. Då hinner jag inte göra en rimlig bedömning och det förlorar du som elev på. Många elever tycker nog att det är jobbigt att redovisa texter under arbetets gång eftersom man då riskerar att få ändra sin ursprungliga text ett antal gånger för att innehållet skall visa högre kvalité innan det är dags för nästa arbetsområde. Men då frågar jag så här; ni är väl i skolan för att utveckla kunskaper och förmågor och hur kan man göra detta utan att först göra fel, få respons och sedan ändra för att nå ett högre kvalité i arbetet? OM nu någon skulle har problem med sitt google-konto så går det så klart bra att LEKTIONSVIS skicka in det man har skrivit i t ex OpenOffice till mig via FC i stället. Det är dessa två alternativ som gäller.

För att jag skall kunna fortsätta göra SO-undervisningen så givande som möjligt behöver jag din hjälp (förutom min egna funderingar). Lämna synpunkter på mina inlägg i so-bloggen oftare som en slags regelbunden utvärdering av arbetet i SO. ELLER så kan du skapa en egen blogg för SO-arbetet i google blogger-verktyget och meddela mig bloggadressen så att jag kan "följa" din blogg.

För att inte VARJE gång behöva svara på frågan "Vad ska vi göra idag, Andreas?", inför lektionen vill jag att du ska komma mer förberedd till SO-lektionerna genom att t ex ta del av lektionsplaneringen på bloggen inför varje lektion.

Eftersom din dator numera är ditt absolut viktigaste fysiska redskap i skolarbetet måste du se till att ALLTID ha med din LADDARE till lektionen. Glömmer du den hemma och datorn laddas ur innan lektionen MÅSTE du se till så att du INNAN lektionen har fixat penna och något att skriva på för att kunna komma vidare i ditt arbete, trots att du inte kan använda din dator just då. Jag vill också att du kontrollerar att diverse inloggningar på lämpliga sidor fungerar INNAN du behöver använda dem på lektionstid.

Om vi lyckas med att få dessa saker att fungera bättre är jag helt övertygad om att lektionerna kommer att bli effektivare och att du når bättre resultat. Men allt detta tar vi tag i EFTER jullovet, eller hur ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar