torsdag 29 november 2012

Utveckling av SOn i C-laget snart...

Sakta men säkert kommer vi att använda mer och mer material som finns tillgängligt via internet i digital form. Anledningarna till denna pågående och kommande förändring är flera.

För det första vill jag rent praktiskt komma ifrån problemet med att kopiera nytt material som många av er elever har en tendens att inte ha med er eller tappa bort. Att kopiera tar en hel del tid, som jag anser vi behöver till andra saker som har med SO-undervisningen att göra.

För det andra är det kostsamt för arbetslaget att köpa in nya läroböcker eftersom böckerna har en tendens att glömmas hemma och gå sönder o s v.

För det tredje märker och inser jag mer och mer att det finns möjlighet att göra undervisningen mer innehållsrik, varierad och tillgänglig på ett annat sätt genom att använda olika sidor på internet.

SÅ, utifrån ovanstående kommer här några mycket användbara länkar som jag kommer att hänvisa till mer och mer:

- NE.se (här kommer jag att publicera så kallade lärpaket med lämpliga faktatexter, uppgifter, tillhörande filmer via länk o s v). För att kunna få tillgång till detta krävs ett användarkonto, vilket är gratis att skaffa. Vid registrering ska ni ange er First Class- mailen och lösenordet som ni har för First Class, datorn och Unikum.

- landguiden.se (fakta om samtliga länder i världen, dock kan nog texten vara lite svår för en del av er)

- so-rummet.se (korta texter som introducerar de olika SO-ämnena med länkar som för er vidare till andra användbara sidor)

- sli.se (hör finns det MÅNGA faktafilmer, även spelfilmer också, att tittta på som strömmad video, kräver ett användarkonto som kan skapas genom att få ett lösenord av mig och som fungerar i 48 timmar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar