torsdag 3 oktober 2013

V. 41 Måndag

Se filmen "Rasismens historia -  del 2" (från 13 år, 52 min, engelsk tal med svensk textning). Jag vill varna för en del otäcka bilder.

Skriv ner lite anteckningar till dig själv om filmens handling under tiden du ser filmen. 
Du kommer att behöva ha dessa anteckningar som stöd under lektionen.
Skriv ner en fråga om något i filmen som du vill att vi ska prata om. Lägg in frågan som en kommentar till det här inägget.

Ni ska under lektionen svara på följande 5 (de 4a första tränar din reflektionsförmåga, den 5e din källhanteringsförmåga) frågor om filmen:

1. I filmen berättas det om att en anledning till att England erövrade stora områden var att britterna tyckte att det fanns “hedningar som måste fösas in i den kristna fållan”.
Vad tror du att britterna menade med detta uttryck?

2. I filmens första halva berättas det bl a om vad som hände på ön Tasmanien 1803 och att händelserna fick stor betydelse för framtiden.
Varför tror du fick dessa händelser så stor betydelse?

3. Det talas om idén “naturens stege” som ett sätt att dela in folkgrupper i en hierarki.
Vad tror du menas med detta?

4. I filmen presenteras forskaren Charles Darwin och hans påhitt om “Det naturliga urvalet”.
Varför tror du man kunde använda denna idé som argument för att erövra andra områden och styra över dess folk?

5. Vad tycker du om filmens trovärdighet? Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar